Pályamotorozási kisokos

Mi is kell a pályamotorozáshoz? Hogyan kezd el, mire figyelj? Íme a részletek kezdőknek és rutinos pályalátogatóknak egyaránt a 2016-os aktualitásokkal kiegészítve.

Friss! Többen kérdeztétek, hogy utcai motorral érkező szabad-edzőknek is kellenek-e az átalakítások? Nem kell megijedni, tessék jönni és pályázni, íme a rövid és egyértelmű válasz:

  • Utcai motorral érkező szabad-edzőknek, oktatáson résztvevőkenk az előírások irányadóak, de nem kötelezőek! Természetesen minden ami nem biztonságos, ki van zárva! Úgyhogy azért a gépátvételt nem ússzátok meg 🙂
  • Hobby Racereknek, akik már versenyezgetnek egy egy alkalommal, egy alkalom türelmi idő van, azaz átbeszéljük, hogy legközelebbre mit kell megcsinálnod, hogy oké legyen a rendszeres versenyzéshez a gép.
  • Magyar Kupa nevezőknek minden előírás szigorúan kötelező!

Semmi űrtechnikai kérés nincs, érdemes szánni egy délutánt az igazi versenymoci külsőért és biztonságérzetért a vasra!

Bevezető:

Kedves Motoros Barátaink! Mikor pályára hajtunk, közös érdekünk, hogy biztosak lehessünk benne, hogy nem csak a saját motorkerékpárunk, de a többi velünk motorozó társunk „vasa” is megbízható és biztonságos állapotban van és mindenki betartja a pályamotorozás előírt feltételeit, szabályait. Összeírtunk ezért egy rövid technikai szabályzatot és egy házirendet. Kérjük, hogy aki komolyan gondolja a pályázást és szeretne velünk motorozni, ezek az előírások szerint készítse fel a motorját a szezonra és olvassa át, tartsa be a szabályokat. Felhívom figyelmeteket, hogy ezek a szabályok olyan előírásokat, módosításokat és viselkedési rendet tartalmaznak, amik kizárólag a biztonságot szolgálják és Titeket, motorosokat védenek! Nem bonyolult szankciók, hanem tippek és javaslatok egy élvezetesebb és biztonságosabb szabadidő eltöltés kedvéért!

Az előírások betartásának ellenőrzése érdekében minden résztvevő köteles az adott pályanapon az első pályára menetel előtt egy úgynevezett „gépátvételen” bemutatni a motorját, illetve a bukósisakját a Technikai Ellenőrnek. Ha ezen a gépátvételen vagy akár már az edzéseken vagy a versenyen egy Műszaki/Technikai Ellenőr bármilyen hibát észlel valamelyik versenyző motorján, ami veszélyt jelenthet a motorosra saját magára vagy versenyzőtársára, azonnal kizárhatja azt a rendezvényen való részvételből. Ugyan úgy kizáráshoz vezet az is, ha nem tartod be a viselkedési rendet vagy nem megfelelő a védőruházatod.

Legyen még biztonságosabb a motorsport! Lássuk hogyan készítsd fel magad és a motorodat te is a 2016-os szezonra! Ha valamelyik előírás nem teljesen egyértelmű vagy nehezen tudod csak kivitelezni, gyere el nyugodtan és a helyszínen segítünk! Szigorúságunk fokát „Türelmi Idő” kifejezéssel jelöltük az egyes kategóriák alján!

  • I. Kezdjük a saját védelmeddel: védőfelszerelés és bukósisak
  1. A versenyzőknek direkt gyorsasági motoros felhasználásra gyártott védőfelszerelést kell viselniük, külön bőr vagy egyéb protektorral felszerelve a fontosabb pontokon, mint térd, könyök, váll, csípő, hát!

    Magyar Kupa részvétel esetén kizárólag egyrészes verseny bőr overál az elfogadott!

  2. A versenyzőknek direkt gyorsasági motoros célra gyártott csizmát és kesztyűt kell viselniük, mely a ruhával kiegészülve a nyaktól lefelé teljes védelmet biztosít.

  3. Bőrhelyettesítő anyagok használata csak akkor megengedett, amennyiben a technikai igazgató ellenőrizte és engedélyezte azt, ezért, ha ilyen ruházatod van, kérlek azt is mutasd be a gépátvétel során!

  4. A gerincvédő használata kötelező!

  5. Kemény mellkas-protektor ajánlott!

  6. A versenyzőknek jó állapotú, sérülésmentes bukósisakot kell viselniük, mely méretben tökéletesen illeszkedik és megfelelően rögzíthető. Dupla „D” gyűrűs rögzítés nyomatékosan ajánlott! Csatos, gyorskioldós rögzítés csak akkor megengedett, ha a technikai igazgató ellenőrizte és engedélyezte azt!

    Magyar Kupa részvétel kizárólag „D” gyűrűs rögzítésű sisakban

  7. A bukósisakoknak teljesen zártnak kell lenniük és meg kell felelniük az elfogadott nemzetközi szabványoknak.

  8. A bukósisak plexijének szilánkmentes anyagból kell készülnie és sérülésmentesnek kell lennie. Az eldobható plexi-fólia (TEAR-OFF) engedélyezett

  9. Bármilyen, a versenyző védőfelszerelésének alkalmasságát, állapotát illető kérdésben a Technikai Igazgató hivatott dönteni. Döntése meghozatala előtt a rendezvény szervezőjével köteles egyeztetni

  • Türelmi Idő” ruházat: A megfelelő védőfelszerelés életet ment! Ezért a ruházatban szigorúak leszünk, ha nem felel meg a biztonsági előírásoknak, akkor sajnos nem engedhetünk pályára!
  • II. A motorodra vonatkozó biztonsági előírások: kötelező és opcionális átalakítások:

Utcai, hobbi-pályázóknak az első alkalommal a helyszínen segítünk, ne rettentsen el senkit ez a pár biztonsági beavatkozás!

  1. Az olajbetöltő és leeresztő csavarokat dróttal kell rögzíteni.

  2. Hűtőfolyadékként csak tiszta vagy desztillált víz engedélyezett, adalékként használható a hivatalos gyártó által előállított kenést biztosító adalék.Fagyálló folyadék nem használható, mivel a pályára kerülve csúszik!

  3. A kipufogórendszernek hangtompító dobbal kell rendelkeznie.

  4. Minden motornak két egymástól függetlenül működő fékrendszerrel kell rendelkeznie. Azaz mind az első, mind a hátsó féked határozott nyomásponttal, tökéletesen működjön!

  5. Tilos bármiféle veszélyes, hegyes, sérülést okozó tárgynak vagy éles saroknak kilógnia a motorodról. A kormányvégnek zártnak kell lennie.

  6. A féknyerget rögzítő csavarokat biztosítani kell például az erre a célra megfelelő csavarrögzítővel. Utcai, Hobbi-pályázóknak a helyszínen segítünk!

  7. A közép- és oldalállványokat át kell vizsgálnod! Véletlenül semmilyen körülmények között nem nyílhat le!

    Magyar Kupa részvétel esetén a közép és oldalállványokat le kell szerelned

  8. A visszapillantó tükröket el kell távolítani vagy le kell ragasztani / fedni.

  9. Fényszórót, irányjelzőket, stb. el kell távolítani vagy le kell ragasztani / fedni, szilánkosodás ellen biztosítani kell.

  10. A gázmarkolat elengedése esetén automatikusan vissza kell térnie zárt állásba.

  11. A kormányon kötelező pirossal jelzett, működő vészleállítónak kell lennie.

  12. „Monyák” dolgok ne legyenek a motorodon, azaz általánosságban csak motor alkatrészek alkalmazhatóak (pl. fékkar, műszerfal).

  13. Minden alkatrésznek megfelelően rögzítettnek kell lennie. Nem „lafoghat, lötyöghet semmi és egyetlen alkatrész sem lóghat túl a kormány szélességén.

  14. A kormányod, fékkarod nem akadhat el az idomban vagy a kormánygátlóban. Végállástól végállásig szépen ki kell, hogy tudd fordítani. Kormányvégállásokban a kezelőszerveket akadálytalanul használni lehessen.

  15. Nem folyik, nem csöpög semmi! Minden csavart vizsgálj át! Legyenek rendben a tömítéseid, a csavarokat húzd nyomatékra. Nem jó ha a pályán elveszik valami. Amellett, hogy balesetveszélyes, oda a versenyed, a szórakozásod is arra a napra.

  16. Biztonsági okokból, gyári vagy egyéb erős anyagból készült láncvédő használata kötelező, amit csavarkötéssel kell rögzíteni a lengővillához, mely megakadályozza bármely testrész becsípődést a lánc és a hátsó lánckerék közé. Ezen eszköznek az élei lekerekítettnek kell lennie, nem lehet éles, hegyes kiálló része.

  17. A váznak teljesen gyári állapotúnak kell maradnia a biztonság érdekében. A váz oldalai be lehetnek fedve védelmet szolgáló műanyag, vagy kompozit (üvegszál erősítésű) anyaggal. A vázhoz hozzáadni vagy eltávolítani részeket sem hegesztéssel sem egyéb megmunkálással nem megengedett.

  18. Az idomok, első sárvédő kicserélhetők, az eredetivel egyező másolattal. A hasidomot úgy kell kialakítani, hogy műszaki hiba esetén képes legyen megtartani az esetlegesen kifolyó motorolaj és/vagy hűtővizet. Minden éles, hegyes kiálló élet le kell kerekíteni.

  19. Sisak és csomagrögzítő kampókat távolítsd el!

  20. Első és hátsó lámpák, irányjelzők eltávolíthatóak, ez rajtad áll. A keletkező nyílásokat azonban le kell fedni a megfelelő anyaggal. Nincs szükséged rendszámtábla-tartóra, utas lábtartókra, utas kapaszkodókra, bukócsőre, közép- és oldal állványra. Ha nem használod utcán a motort, ezeket jobb ha leveszed.

    Magyar Kupa részvétel esetén a lámpákat, irányjelzőket el kell távolítanod

  21. Technikai Igazgatónak joga van elutasítani a szerinte nem megfelelő műszaki állapotban lévő motorkerékpárt. Döntése meghozatala előtt a rendezvény szervezőjével köteles egyeztetni

  • Türelmi Idő” motorod technikai előírásaira: Egyszer figyelmeztetünk és segítünk, viszont ha a legközelebbi pályanapra sem teszed meg a szükséges átalakításokat, másodszor már nem engedhetünk pályára. A türelmi engedmény a kiegészítő átalakításokra vonatkozik, mint például az olajleeresztő ledrótozása vagy a láncvédő felszerelése. Természetesen nem vonatkozik a balesetveszélyt előidéző hibákra, mint a rossz fék, olajfolyás stb.
  • III. Tapadás: használható gumiabroncsok
  1. A rendezvényen és versenyen való részvételnek gumiabroncs márkára, mintázatra vagy típusra való kikötése NINCS.

  2. A gumikat ennek ellenére felmenetel előtt ellenőrizzük. Csak kifogástalan állapotú gumival biztonságos a motorozás!

  3. Esőgumikat csak abban az esetben lehet és kötelező is használni miután a pályabíró „WET”-nek nyilvánította a versenyt illetve edzést.

  4. Gumimelegítők használata engedélyezett, sőt ajánlott.
  • Türelmi Idő” gumik: Természetesen hibás vagy teljesen elkopott gumival nem engedünk pályára. Ennél a témánál ezért inkább tanácsadásról, mint szigorról beszélhetünk. A különböző guminyomásokról, ideális keverékekről kérdezd nyugodtan oktatóinkat vagy a gépátvevőt!
  • IV. Azonosítás: rajtszámok és hátterek
  1. A szervezőtől kapott adott napra érvényes rajtszámot a fejidom közepén, vagy kissé valamelyik oldalra eltolva jól láthatóan, sérülésmentesen kell elhelyezni a motoron.

  2. A csoportbeosztásodnak megfelelő matricát a sisakod jobb oldalára, jól látható helyre ragaszd!

  3. Ugyan abból a rajtszámból egyet-egyet a motorkerékpár mindkét oldalán az oldalidom hátsó alsó részén is el lehet helyeznie a versenyzőnek opcionálisan. Ennek a számnak ugyanolyannak kell lennie, mint az első rajtszámnak, amit a szervezőtől kapsz! A számnak tisztán láthatónak kell lennie a nézők és a pályabírók számára is.

  4. Egy motorkerékpáron nem szerepelhet egyidejűleg több szám vagy csoport azonosító matrica!

  5. Technikai Igazgatónak joga van elutasítani a szerinte nem megfelelő rajtszámot. Döntése meghozatala előtt a rendezvény szervezőjével köteles egyeztetni

  • Türelmi Idő”: Ezt a kérdést szigorúan vesszük, ezért ha nem szeded le otthon a régi rajtszámokat a motorról, bizony a helyszínen le kell vakargatnod őket.
  • V. Rend a lelke mindennek: Betartandó viselkedési rend a pályán.
  1. Csak az léphet pályára, aki a helyszínen beregisztrál a rendezvényre és aláírja a szükséges felelősség nyilatkozatot.

  2. A versenypályán a forgalom egyirányú, az óramutató járásával megegyező. Haladásra a pálya teljes szélessége használható, előzni mindkét oldalról lehet.

  3. A pályát többen használják egy időben. Egy nyílt nap nem versenyzés, hanem szabad motorozás. Fokozottan figyelni kell az alacsonyabb sebességű motorkerékpárokra.

  4. Kerülni kell a kiszámíthatatlan irányváltásokat, a cikcakkban való közlekedést.

  5. A pályán megállni tilos! Ha nem tudsz eljutni a bokszutcáig a motorkerékpárral, meg kell próbálni elhagyni a versenypályát valamelyik korlátmegnyitásnál. Ha ez sem sikerül, a versenypályától a lehető legtávolabb le kell állítani a motorkerékpárt, és a szalagkorlátot átugorva meg kell várni a műszaki mentést.

  6. Ha hátra kell hagyni a motorkerékpárt, soha ne fordíts hátat az érkezőknek, minden esetben a közeledő motorkerékpárokat kövesd figyelemmel!

  7. A bokszutcában a megengedett maximális sebesség 60 km/h. Csak a menetiránynak megfelelően szabad közlekedni.

  8. A bokszutca belső, úgynevezett gyors sávjában parkolni tilos!

  9. A versenypályára felhajtani csak a bokszkijárati lámpa zöld jelzésénél, a kapuban álló sportbíró engedélyére szabad.

  10. A bokszkijáraton kihajtó új pályázó alkalmazkodik, semmiképpen ne zavard a már pályán közlekedőket!

  11. Az első, “bemelegítő” körödben is ritmusosan, kiszámíthatóan, lendületesen közlekedj!

  12. A pálya elhagyását az ideális ív időben történő elhagyásával és kézfenntartással jelezd!

  13. A bukótereket tilos előnyszerzésre, előzésre használni, illetve a kanyart levágni. Ha elhagyni kényszerülsz a pályát, óvatosan, a kellő körültekintéssel térj vissza.

  14. Kiszámítható íveken motorozz. Mindig a hátul jövő gyorsabb motoros alkalmazkodik, azaz ne válts hirtelen ívet elengedés céljából.

  15. A versenypályán bekövetkezett esetleges balesetek megítélésénél nem a közúti közlekedésre vonatkozó szabályok az irányadók. Az ütközések általában versenybalesetnek minősülnek. Ajánljuk kiegészítő biztosítás megkötését.
  16. Minden nyílt napon sportbírók vigyáznak rátok a pálya területén. Zászlókkal jeleznek nektek, ezért a használt jeleket mindenkinek ismernie kell és azok utasítástartalma szerint kell cselekednie a saját és mások biztonsága érdekében:
  • SÁRGA ZÁSZLÓ: VESZÉLY, ELŐZNI TILOS! Lassíts, készülj fel a megállásra is! Előzni tilos addig a pontig, amíg zöld zászlót nem mutatnak.

  • ZÖLD ZÁSZLÓ: A PÁLYA MINDEN VESZÉLYTŐL MENTES.

  • PIROS ZÁSZLÓ: PROGRAM MEGSZAKÍTVA. Lassíts, a kör befejeztével térj vissza a bokszutcába!

  • PIROS-SÁRGA CSÍKOS ZÁSZLÓ: A TAPADÁSI VISZONYOK MEGVÁLTOZTAK. Óvatosan haladj, a pálya felülete csúszós lehet (olaj, por stb.).

  • FEKETE ZÁSZLÓ NARANCS KÖRREL: HÚZÓDJON LE! Azonnal hagyd el a versenypályát, állj félre, és lépj a szalagkorlát mögé!

  • KÉK ZÁSZLÓ: Azt jelzi egy adott versenyzőnek, hogy őt előzni kívánja egy nála gyorsabban haladó résztvevő. Adj utat a gyorsabban haladó résztvevőnek, engedd el a téged leköröző versenyzőt!

  • FEHÉR ZÁSZLÓ: A fehér használata jelzi a versenyzőnek, hogy egy sokkal lassabb jármű van a pályának a jelzést követő szektorában.

  • KOCKÁS ZÁSZLÓ: az adott motorozásnak vége. A levezető köröd után térj vissza a depóba.

  • Türelmi Idő” rendszabályok: Egyszer figyelmeztetünk, másodszorra kizárunk! Egyszer előfordulhat, hogy valaki a versenydrukk során figyelmetlen. A notórius rendszegőktől azonban másodszori „kihágás” alkalmával elköszönünk. A többiek nyugalma és biztonsága fontosabb.

Dióhéjban ennyit kell szem előtt tartani minden pályázónak.

Gyertek bátran, segítünk mindenben!

Ne kockáztass az utcán, motorozz pályán!