Mi is kell a pályaautózáshoz? Hogyan kezd el, mire figyelj? Íme a részletek kezdőknek és rutinos pályalátogatóknak egyaránt a 2025-os aktualitásokkal kiegészítve.
Friss! Többen kérdeztétek, hogy utcai autóval érkező szabad-edzőknek is kellenek-e bármilyen átalakítások? Nem kell megijedni, tessék jönni és pályázni, íme a rövid és egyértelmű válasz:
- Utcai autóval érkező résztvevőknek az autó műszaki állapotának rendbetartása az elsődleges!
- Természetesen minden ami nem biztonságos, ki van zárva, tehát nem folyhat, nem csöpöghet, nem füstölhet az autó.
- Semmilyen éles tárgy, utólagosan beépített alkatrész nem lehet az autón sem kívül, sem belül. Véletlenül sem eshet le semmi az autóról, ha valami felületesen van rögzítve az autódon, azt le kell szerelned!
- Biztonsági öv és bukósisak viselése kötelező!
- Tűzálló, egyberészes Overál ugyan nem kötelező, de nyomatékosan ajánlott!!
- Vontatási lehetőség mind elöl, mind hátul kötelező! Utcai autókon a vonószem felhelyezése kötelező!
Semmi űrtechnikai kérés nincs, érdemes szánni egy délutánt a biztonságérzetért a vasra!
Bevezető:
Kedves Autós Barátaink! Mikor pályára hajtunk, közös érdekünk, hogy biztosak lehessünk benne, hogy nem csak a saját autónk, de a többi velünk pályára guruló társunk „vasa” is megbízható és biztonságos állapotban van és mindenki betartja a pályaautózás előírt feltételeit, szabályait. Összeírtunk ezért egy rövid technikai szabályzatot és egy házirendet. Kérjük, hogy aki komolyan gondolja a pályázást és szeretne velünk autózni, ezek az előírások szerint készítse fel az autóját a szezonra és olvassa át, tartsa be a szabályokat. Felhívom figyelmeteket, hogy ezek a szabályok olyan előírásokat, módosításokat és viselkedési rendet tartalmaznak, amik kizárólag a biztonságot szolgálják és Titeket, pályaautósokat védenek! Nem bonyolult szankciók, hanem tippek és javaslatok egy élvezetesebb és biztonságosabb szabadidő eltöltés kedvéért!
Az előírások betartásának ellenőrzése érdekében minden résztvevő köteles az adott pályanapon az első pályára menetel előtt egy úgynevezett „gépátvételen” bemutatni az autóját, illetve a bukósisakját a Technikai Ellenőrnek. Ha ezen a gépátvételen vagy akár már az edzéseken vagy a versenyen egy Műszaki/Technikai Ellenőr bármilyen hibát észlel valamelyik résztvevő autóján, ami veszélyt jelenthet a tulajdonosra saját magára vagy versenyzőtársára, azonnal kizárhatja azt a rendezvényen való részvételből. Ugyan úgy kizáráshoz vezet az is, ha nem tartod be a viselkedési rendet vagy nem megfelelő a védőruházatod.
Legyen még biztonságosabb a motorsport! Lássuk hogyan készítsd fel magad és az autódat te is a 2025-ös szezonra! Ha valamelyik előírás nem teljesen egyértelmű vagy nehezen tudod csak kivitelezni, gyere el nyugodtan és a helyszínen segítünk!
- I. Kezdjük a saját védelmeddel: védőfelszerelés és bukósisak
- Minden autóban ülő számára kötelező bukósisak viselése. Ez lehet nyitott vagy zárt fejvédő is.
- Egy autóban egyidejűleg legfeljebb 2 fő ülhet.
- 16 év alatti gyermek nem ülhet autóban a versenypályán. Kivételt képez, ha a gyermek MNASZ licenccel rendelkezik és megfelelő biztonsági előkészítéssel az ő testméretére van alakítva az autó.
- Tűzálló, egyberészes Overál ugyan nem kötelező, de nyomatékosan ajánlott!! A megfelelő védőfelszerelés életet ment! Ezért ha pályázol, szerezz be egy jó versenyoverált!
- II. Az autódra vonatkozó biztonsági előírások: kötelező és opcionális átalakítások:
- Utcai autóval érkező résztvevőknek az autó műszaki állapotának rendbetartása az elsődleges!
-
Az olajbetöltő és leeresztő csavarokat minden pályanapod előtt ellenőriz. Az autóból véletlenül sem csöpöghet vagy folyhat semmi!
-
A kipufogórendszernek hangtompító dobbal kell rendelkeznie.
-
Minden autónak két egymástól függetlenül működő fékrendszerrel kell rendelkeznie. Azaz mind a “láb” féked, mind a “kézi” féked határozott nyomásponttal, tökéletesen működjön!
-
Tilos bármiféle veszélyes, hegyes, sérülést okozó tárgynak vagy éles saroknak lenni az autón akár kívül, akár a beltérben sem!
-
Kerékcsavarjaidat minden pályázás előtt ellenőrizd!.
-
Minden alkatrésznek megfelelően rögzítettnek kell lennie. Nem „lafoghat, lötyöghet semmi azaz menet közben egyetlen alkatrész sem eshet le az autódról!
-
Minden csavart vizsgálj át! Legyenek rendben a tömítéseid, a csavarokat húzd nyomatékra. Nem jó ha a pályán elveszik valami. Amellett, hogy balesetveszélyes, oda a versenyed, a szórakozásod is arra a napra.
-
Az idomok, első sárvédő, motorháztető, csomagtérfedél kicserélhetők, az eredetivel egyező másolattal. Minden éles, hegyes kiálló élet le kell kerekíteni.
-
Első és hátsó lámpák, irányjelzők eltávolíthatóak, ez rajtad áll. A keletkező nyílásokat azonban le kell fedni a megfelelő anyaggal.
- III. Tapadás: használható gumiabroncsok
-
A rendezvényen és versenyen való részvételnek gumiabroncs márkára, mintázatra vagy típusra való kikötése NINCS.
-
A gumikat ennek ellenére felmenetel előtt ellenőrizd. Csak kifogástalan állapotú gumival biztonságos az autózás!
-
Esőgumikat csak abban az esetben lehet és kötelező is használni miután a pályabíró „WET”-nek nyilvánította a versenyt illetve edzést.
- Gumimelegítők használata engedélyezett
- Természetesen hibás vagy teljesen elkopott gumival nem engedünk pályára. Ennél a témánál ezért inkább tanácsadásról, mint szigorról beszélhetünk. A különböző guminyomásokról, ideális keverékekről kérdezd nyugodtan oktatóinkat vagy a gépátvevőt!
- IV. Azonosítás: rajtszámok és hátterek
-
A szervezőtől kapott adott napra érvényes rajtszámot a szélvédő menetirány szerinti jobb felső sarkába, kívülről jól láthatóan, sérülésmentesen kell elhelyezni az autódon.
-
Egy autónnem szerepelhet egyidejűleg több szám vagy csoport azonosító matrica! A régi matricákat vagy szedd le vagy egy nagy “X”-el matricázd keresztbe
-
Technikai Igazgatónak joga van elutasítani a szerinte nem megfelelő rajtszámot. Döntése meghozatala előtt a rendezvény szervezőjével köteles egyeztetni
- V. Rend a lelke mindennek: Betartandó viselkedési rend a pályán.
-
Csak az léphet pályára, aki a helyszínen beregisztrál a rendezvényre és aláírja a szükséges felelősség nyilatkozatot.
-
A versenypályán a forgalom egyirányú, az óramutató járásával megegyező. Haladásra a pálya teljes szélessége használható, előzni mindkét oldalról lehet.
-
A pályát többen használják egy időben. Egy nyílt nap nem versenyzés, hanem szabad örömautózás. Fokozottan figyelni kell az alacsonyabb sebességű résztvevőkre.
-
Kerülni kell a kiszámíthatatlan irányváltásokat, a cikcakkban való közlekedést és a test-test elleni küzdelmet.
- Amennyiben bármilyen műszaki hibát észlelsz, azonnal állj félre a pályát elhagyva, biztonságos helyre. Véletlenül se folyass olajat vagy hűtővizet a pályára. Ha gyanús valami, állj félre!
- Műszaki hiba esetén lehetőség szerint a körpálya menetirány szerinti belső (jobb) oldali területére állj félre, így rendkívül megkönnyíted a műszaki mentést, hisz a mentőknek nem kell keresztezni a pályatestet, belülről tudnak menteni.
-
A pályatesten megállni tilos! Ha nem tudsz eljutni a bokszutcáig az autóddal, meg kell próbálni elhagyni a versenypályát valamelyik korlátmegnyitásnál. Ha ez sem sikerül, a versenypályától a lehető legtávolabb le kell állítani az autót, és a szalagkorlátot átugorva meg kell várni a műszaki mentést.
-
Ha hátra kell hagyni az autódat, soha ne fordíts hátat az érkezőknek, minden esetben a közeledő versenytársakat kövesd figyelemmel!
-
A bokszutcában a megengedett maximális sebesség 60 km/h. Csak a menetiránynak megfelelően szabad közlekedni.
-
A bokszutca belső, úgynevezett gyors sávjában parkolni tilos!
-
A versenypályára felhajtani csak a bokszkijárati lámpa zöld jelzésénél, a kapuban álló sportbíró engedélyére szabad.
-
A bokszkijáraton kihajtó új pályázó alkalmazkodik, semmiképpen ne zavard a már pályán közlekedőket!
-
Az első, “bemelegítő” körödben is ritmusosan, kiszámíthatóan, lendületesen közlekedj!
-
A pálya elhagyását az ideális ív időben történő elhagyásával és lehetőség szerint jobbra index használatával jelezd!
-
A bukótereket tilos előnyszerzésre, előzésre használni, illetve a kanyart levágni. Ha elhagyni kényszerülsz a pályát, óvatosan, a kellő körültekintéssel térj vissza.
-
Kiszámítható íveken autózz. Mindig a hátul jövő gyorsabb résztvevő alkalmazkodik, azaz ne válts hirtelen ívet elengedés céljából.
- A versenypályán bekövetkezett esetleges balesetek megítélésénél nem a közúti közlekedésre vonatkozó szabályok az irányadók. Az ütközések általában versenybalesetnek minősülnek.
- VI. Zászlójelzések:
Minden nyílt napon sportbírók vigyáznak rátok a pálya területén. Zászlókkal jeleznek nektek, ezért a használt jeleket mindenkinek ismernie kell és azok utasítástartalma szerint kell cselekednie a saját és mások biztonsága érdekében:
-
SÁRGA ZÁSZLÓ: VESZÉLY, ELŐZNI TILOS! Lassíts, de ne állj meg! Előzni tilos addig a pontig, amíg zöld zászlót nem mutatnak.
-
ZÖLD ZÁSZLÓ: A PÁLYA MINDEN VESZÉLYTŐL MENTES.
-
PIROS ZÁSZLÓ: PROGRAM MEGSZAKÍTVA. Lassíts, a kör befejeztével térj vissza a bokszutcába!
-
PIROS-SÁRGA CSÍKOS ZÁSZLÓ: A TAPADÁSI VISZONYOK MEGVÁLTOZTAK. Óvatosan haladj, a pálya felülete csúszós lehet (olaj, por stb.).
-
FEKETE ZÁSZLÓ NARANCS KÖRREL: HÚZÓDJON LE! Azonnal hagyd el a versenypályát, állj félre, és lépj a szalagkorlát mögé!
-
KÉK ZÁSZLÓ: Azt jelzi egy adott versenyzőnek, hogy őt előzni kívánja egy nála gyorsabban haladó résztvevő. Adj utat a gyorsabban haladó résztvevőnek, engedd el a téged leköröző versenyzőt!
-
KOCKÁS ZÁSZLÓ: az adott idősávnak vége. A levezető köröd után térj vissza a depóba.
- „Türelmi Idő” rendszabályok: Egyszer figyelmeztetünk, másodszorra kizárunk! Egyszer előfordulhat, hogy valaki a versenydrukk során figyelmetlen. A notórius rendszegőktől azonban másodszori „kihágás” alkalmával elköszönünk. A többiek nyugalma és biztonsága fontosabb.
Dióhéjban ennyit kell szem előtt tartani minden pályázónak.
Gyertek bátran, segítünk mindenben!
Ne kockáztass az utcán, autózz versenypályán!