A versenyzői magatartás alapszabálya, hogy a résztvevőknek úgy kell a versenypályán és a bokszutcában vezetniük, hogy ne veszélyeztessék versenyzőtársuk vagy más résztvevő biztonságát. Viselkedj úgy a pályán, ahogy Te is elvárnád, hogy veled szemben viselkedjenek!
Akár motorral, akár autóval merészkednél a versenypályára, az “elsőbálozás” mindig izgalommal jár. Hogyan kezd el, mire figyelj? Íme a részletek kezdőknek és rutinos pályalátogatóknak egyaránt, a 2022-es aktualitásokkal kiegészítve. Alapvetően a motorosokra sarkítjuk ki ezt a hírt, de a cikk végén az autósoknak is adunk jó pár támpontot.
Bevezető:
Kedves Motoros és Autós Barátaink! Mikor pályára hajtunk, közös érdekünk, hogy biztosak lehessünk benne, hogy nem csak a saját gépünk, de a többi velünk sportoló társunk „vasa” is megbízható és biztonságos állapotban van és mindenki betartja a pályamotorozás vagy a pályaautózás előírt feltételeit, szabályait. Összeírtunk ezért egy rövid technikai szabályzatot és egy házirendet. Kérjük, hogy aki komolyan gondolja a pályázást és szeretne velünk edzeni, ezek az előírások szerint készítse fel a motorját / autóját a szezonra és olvassa át, tartsa be a szabályokat. Felhívom figyelmeteket, hogy ezek a szabályok olyan előírásokat, módosításokat és viselkedési rendet tartalmaznak, amik kizárólag a biztonságot szolgálják és Titeket, résztvevőket védenek! Nem bonyolult szankciók, hanem tippek és javaslatok egy élvezetesebb és biztonságosabb szabadidő eltöltés kedvéért!
Az előírások betartásának ellenőrzése érdekében minden résztvevő köteles az adott pályanapon az első pályára menetel előtt egy úgynevezett „gépátvételen” bemutatni a motorját / autóját, illetve a bukósisakját a Technikai Ellenőrnek. Ha ezen a gépátvételen vagy akár már az edzéseken vagy a versenyen egy Műszaki/Technikai Ellenőr bármilyen hibát észlel valamelyik versenyző motorján / autóján, ami veszélyt jelenthet a résztvevőre saját magára vagy versenyzőtársára, azonnal kizárhatja azt a rendezvényen való részvételből. Ugyan úgy kizáráshoz vezet az is, ha nem tartod be a viselkedési rendet vagy nem megfelelő a védőruházatod.
Legyen még biztonságosabb a motorsport! Lássuk hogyan készítsd fel magad és a motorodat te is a 2022-es szezonra! Ha valamelyik előírás nem teljesen egyértelmű vagy nehezen tudod csak kivitelezni, gyere el nyugodtan és a helyszínen segítünk! Szigorúságunk fokát „Türelmi Idő” kifejezéssel jelöltük az egyes kategóriák alján!
Kezdjük a saját védelmeddel: védőfelszerelés és bukósisak
-
A versenyzőknek direkt gyorsasági motoros felhasználásra gyártott védőfelszerelést kell viselniük, külön bőr vagy egyéb protektorral felszerelve a fontosabb pontokon, mint térd, könyök, váll, csípő, hát!
Magyar Kupa és az Országos Bajnokságon való részvétel esetén kizárólag verseny bőr overál az elfogadott! Edzésre jöhetsz protektoros egyéb ruházatban is, de a farmer hatású megoldásokat nem szeretjük, mert ha minőségi motoros felszerelések is, a sportbírók nem tudják eldönteni, hogy csak a vasárnapi levis-van rajtad vagy valóban védve vagy rendesen, ezért ki fognak inteni…
-
A versenyzőknek direkt gyorsasági motoros célra gyártott csizmát és kesztyűt kell viselniük, mely a ruhával kiegészülve a nyaktól lefelé teljes védelmet biztosít.
-
Bőrhelyettesítő anyagok használata csak akkor megengedett, amennyiben a technikai igazgató ellenőrizte és engedélyezte azt, ezért, ha ilyen ruházatod van, kérlek azt is mutasd be a gépátvétel során!
-
A gerincvédő használata kötelező!
-
Kemény mellkas-protektor ajánlott!
-
A versenyzőknek jó állapotú, sérülésmentes bukósisakot kell viselniük, mely méretben tökéletesen illeszkedik és megfelelően rögzíthető. Dupla „D” gyűrűs rögzítés nyomatékosan ajánlott! Csatos, gyorskioldós rögzítés csak akkor megengedett, ha a technikai igazgató ellenőrizte és engedélyezte azt!
-
A bukósisakoknak teljesen zártnak kell lenniük és meg kell felelniük az elfogadott nemzetközi szabványoknak.
-
A bukósisak plexijének szilánkmentes anyagból kell készülnie és sérülésmentesnek kell lennie. Az eldobható plexi-fólia (TEAR-OFF) engedélyezett
-
Bármilyen, a versenyző védőfelszerelésének alkalmasságát, állapotát illető kérdésben a Technikai Igazgató hivatott dönteni. Döntése meghozatala előtt a rendezvény szervezőjével köteles egyeztetni
„Türelmi Idő” ruházat: A megfelelő védőfelszerelés életet ment! Ezért a ruházatban szigorúak leszünk, ha nem felel meg a biztonsági előírásoknak, akkor sajnos nem engedhetünk pályára!
A motorodra vonatkozó biztonsági előírások: kötelező és opcionális átalakítások
Utcai, hobbi-pályázóknak az első alkalommal a helyszínen segítünk, ne rettentsen el senkit ez a pár biztonsági beavatkozás!
-
Az olajbetöltő és leeresztő csavarokat, valamint az olajszűrőt dróttal kell rögzíteni. Hidd el, a legtöbb esetben a pályára jutó olajat egy nem jól meghúzott olajleeresztő okozza… ments meg magad ettől 3 drótozással.
-
Hűtőfolyadékként csak tiszta vagy desztillált víz engedélyezett, adalékként használható a hivatalos gyártó által előállított kenést biztosító adalék. Fagyálló folyadék nem használható, mivel a pályára kerülve csúszik! a fagyálló csúszik. Ezért ez az elvárás. Önellenőrzést várunk el tőletek, ezt a feltételt csak kiemelt esetekben ellenőrizzük.
-
A kipufogórendszernek hangtompító dobbal kell rendelkeznie. Reszelt, üvöltő, levágott, márkajelzés nélküli dob nem megengedett.
-
Minden motornak két egymástól függetlenül működő fékrendszerrel kell rendelkeznie. Azaz mind az első, mind a hátsó féked határozott nyomásponttal, tökéletesen működjön!
-
Tilos bármiféle veszélyes, hegyes, sérülést okozó tárgynak vagy éles saroknak kilógnia a motorodról. A kormányvégnek zártnak kell lennie.
-
A féknyerget rögzítő csavarokat biztosítani kell például az erre a célra megfelelő csavarrögzítővel. Utcai, Hobbi-pályázóknak a helyszínen segítünk! Drótozhatod is!
-
A közép- és oldalállványokat át kell vizsgálnod! Véletlenül semmilyen körülmények között nem nyílhat le! Érdemes kábelbiliccsel rögzítened. Egy mélyebb döntésnél kinyílhat és kiemeli a motort, aminek esés a vége.
Magyar Kupa és Országos Bajnokság részvétel esetén a közép és oldalállványokat le kell szerelned
-
A visszapillantó tükröket el kell távolítani vagy le kell ragasztani / fedni.
-
Fényszórót, irányjelzőket, stb. el kell távolítani vagy le kell ragasztani / fedni, szilánkosodás ellen biztosítani kell.
-
A gázmarkolat elengedése esetén automatikusan vissza kell térnie zárt állásba.
-
A kormányon kötelező pirossal jelzett, működő vészleállítónak kell lennie.
-
„Monyák” dolgok ne legyenek a motorodon, azaz általánosságban csak motor alkatrészek alkalmazhatóak (pl. fékkar, műszerfal).
-
Minden alkatrésznek megfelelően rögzítettnek kell lennie. Nem „lafoghat, lötyöghet semmi és egyetlen alkatrész sem lóghat túl a kormány szélességén.
-
A kormányod, fékkarod nem akadhat el az idomban vagy a kormánygátlóban. Végállástól végállásig szépen ki kell, hogy tudd fordítani. Kormányvégállásokban a kezelőszerveket akadálytalanul használni lehessen.
-
Nem folyik, nem csöpög semmi! Minden csavart vizsgálj át! Legyenek rendben a tömítéseid, a csavarokat húzd nyomatékra. Nem jó ha a pályán elveszik valami. Amellett, hogy balesetveszélyes, oda a versenyed, a szórakozásod is arra a napra.
-
Biztonsági okokból, gyári vagy egyéb erős anyagból készült láncvédő használata kötelező, amit csavarkötéssel kell rögzíteni a lengővillához, mely megakadályozza bármely testrész becsípődést a lánc és a hátsó lánckerék közé. Ezen eszköznek az élei lekerekítettnek kell lennie, nem lehet éles, hegyes kiálló része.
-
A váznak teljesen gyári állapotúnak kell maradnia a biztonság érdekében. A váz oldalai be lehetnek fedve védelmet szolgáló műanyag, vagy kompozit (üvegszál erősítésű) anyaggal. A vázhoz hozzáadni vagy eltávolítani részeket sem hegesztéssel sem egyéb megmunkálással nem megengedett.
-
Az idomok, első sárvédő kicserélhetők, az eredetivel egyező másolattal. A hasidomot úgy kell kialakítani, hogy műszaki hiba esetén képes legyen megtartani az esetlegesen kifolyó motorolaj és/vagy hűtővizet. Minden éles, hegyes kiálló élet le kell kerekíteni.
-
Sisak és csomagrögzítő kampókat távolítsd el!
-
Első és hátsó lámpák, irányjelzők eltávolíthatóak, ez rajtad áll. A keletkező nyílásokat azonban le kell fedni a megfelelő anyaggal. Nincs szükséged rendszámtábla-tartóra, utas lábtartókra, utas kapaszkodókra, bukócsőre, közép- és oldal állványra. Ha nem használod utcán a motort, ezeket jobb ha leveszed.
Magyar Kupa és Országos Bajnokság részvétel esetén a lámpákat, irányjelzőket el kell távolítanod
-
Technikai Igazgatónak joga van elutasítani a szerinte nem megfelelő műszaki állapotban lévő motorkerékpárt. Döntése meghozatala előtt a rendezvény szervezőjével köteles egyeztetni
„Türelmi Idő” motorod technikai előírásaira: Egyszer figyelmeztetünk és segítünk, viszont ha a legközelebbi pályanapra sem teszed meg a szükséges átalakításokat, másodszor már nem engedhetünk pályára. A türelmi engedmény a hobbistákra és a kiegészítő átalakításokra vonatkozik, mint például az olajleeresztő ledrótozása vagy a láncvédő felszerelése. Természetesen nem vonatkozik a balesetveszélyt előidéző hibákra, mint a rossz fék, olajfolyás stb.
Tapadás: használható gumiabroncsok
-
A rendezvényen és versenyen való részvételnek gumiabroncs márkára, mintázatra vagy típusra való kikötése NINCS.
-
A gumikat ennek ellenére felmenetel előtt ellenőrizzük. Csak kifogástalan állapotú gumival biztonságos a motorozás!
-
Esőgumikat csak abban az esetben lehet és kötelező is használni miután a pályabíró „WET”-nek nyilvánította a versenyt illetve edzést.
- Gumimelegítők használata engedélyezett, sőt ajánlott.
- A hasunálat után ledobott gumiabroncsokat haza kell vinned magaddal, nem hagyhatod ott a versenypályán, mivel veszélyes hulladéknak minősül. A megfelelő gyűjtőbe add le, óvd és vigyázd a környezetet!
- Gumi árusítás és gumizással kapcsolatos szolgáltatás csak és kizárólag az adott versenypálya engedélyével lehetséges!
„Türelmi Idő” gumik: Természetesen hibás vagy teljesen elkopott gumival nem engedünk pályára. Ennél a témánál ezért inkább tanácsadásról, mint szigorról beszélhetünk. A különböző guminyomásokról, ideális keverékekről kérdezd nyugodtan oktatóinkat vagy a gépátvevőt!
Azonosítás: rajtszámok és hátterek
-
A szervezőtől kapott adott napra érvényes rajtszámot a fejidom közepén, vagy kissé valamelyik oldalra eltolva jól láthatóan, sérülésmentesen kell elhelyezni a motoron.
-
A csoportbeosztásodnak megfelelő matricát a sisakod jobb oldalára, jól látható helyre ragaszd!
-
Ugyan abból a rajtszámból egyet-egyet a motorkerékpár mindkét oldalán az oldalidom hátsó alsó részén is el lehet helyeznie a versenyzőnek opcionálisan. Ennek a számnak ugyanolyannak kell lennie, mint az első rajtszámnak, amit a szervezőtől kapsz! A számnak tisztán láthatónak kell lennie a nézők és a pályabírók számára is.
-
Egy motorkerékpáron nem szerepelhet egyidejűleg több szám vagy csoport azonosító matrica!
-
Technikai Igazgatónak joga van elutasítani a szerinte nem megfelelő rajtszámot. Döntése meghozatala előtt a rendezvény szervezőjével köteles egyeztetni
„Türelmi Idő”: Ezt a kérdést szigorúan vesszük, ezért ha nem szeded le otthon a régi rajtszámokat a motorról, bizony a helyszínen le kell vakargatnod őket.
Rend a lelke mindennek: Betartandó viselkedési rend a pályán
-
Csak az léphet pályára, aki a helyszínen beregisztrál a rendezvényre és aláírja a szükséges felelősség nyilatkozatot.
-
A versenypályán a forgalom egyirányú, az óramutató járásával megegyező. Haladásra a pálya teljes szélessége használható, előzni mindkét oldalról lehet. A versenypályán vagy a boxutcában a menetiránnyal szemben közlekedni TILOS!
-
A pályát többen használják egy időben. Egy nyílt nap nem versenyzés, hanem szabad motorozás. Fokozottan figyelni kell az alacsonyabb sebességű motorkerékpárokra.
-
Kerülni kell a kiszámíthatatlan irányváltásokat, a cikcakkban való közlekedést.
-
A pályán megállni tilos! Rosszullét vagy műszaki hiba esetén, meg kell próbálni a lehető leghamarabb elhagyni a versenypályát valamelyik korlátmegnyitásnál. Ha ez sem sikerül, a versenypályától a lehető legtávolabb le kell állítani a motorkerékpárt, és a szalagkorlátot átugorva meg kell várni a műszaki mentést. ne próbálj beporoszkálni egy hibás motorral, mert veszélyes és összekoszolhatod a pályát, ha folyik a motorodból valami!
-
Ha hátra kell hagyni a motorkerékpárt, soha ne fordíts hátat az érkezőknek, minden esetben a közeledő motorkerékpárokat kövesd figyelemmel!
-
A bokszutcában a megengedett maximális sebesség 60 km/h. Csak a menetiránynak megfelelően szabad közlekedni.
-
A bokszutca belső, úgynevezett gyors sávjában parkolni tilos! A dinamikusan érkező versenyzők csak a gyors sávot használhatják, a boxok elé ne sodródj be!
-
A versenypályára felhajtani csak a bokszkijárati lámpa zöld jelzésénél, a kapuban álló sportbíró engedélyére szabad.
-
A bokszkijáraton kihajtó új pályázó alkalmazkodik, semmiképpen ne zavard a már pályán közlekedőket!
-
Az első, “bemelegítő” körödben is ritmusosan, kiszámíthatóan, lendületesen közlekedj!
-
A pálya elhagyását az ideális ív időben történő elhagyásával és kézfenntartással jelezd!
-
A bukótereket tilos előnyszerzésre, előzésre használni, illetve a kanyart levágni. Ha elhagyni kényszerülsz a pályát, óvatosan, a kellő körültekintéssel térj vissza.
-
Kiszámítható íveken motorozz. Mindig a hátul jövő gyorsabb motoros alkalmazkodik, azaz ne válts hirtelen ívet elengedés céljából.
- A versenypályán bekövetkezett esetleges balesetek megítélésénél nem a közúti közlekedésre vonatkozó szabályok az irányadók. Az ütközések általában versenybalesetnek minősülnek. Ajánljuk kiegészítő biztosítás megkötését.
- Minden nyílt napon sportbírók vigyáznak rátok a pálya területén. Zászlókkal jeleznek nektek, ezért a használt jeleket mindenkinek ismernie kell és azok utasítástartalma szerint kell cselekednie a saját és mások biztonsága érdekében:
Zászlójelzések:
A zászlójelzések részletes leírását a “Gyorsasági Motorversenyzés Szabályai 2022′ dokumentumban találhatod, aminek nem hivatalos tervezetét letöltheted az alábbi linkről: ITT!
-
SÁRGA ZÁSZLÓ: VESZÉLY, ELŐZNI TILOS! Lassíts, készülj fel a megállásra is! Előzni tilos addig a pontig, amíg zöld zászlót nem mutatnak.
-
ZÖLD ZÁSZLÓ: A PÁLYA MINDEN VESZÉLYTŐL MENTES.
-
PIROS ZÁSZLÓ: PROGRAM MEGSZAKÍTVA. Lassíts, a kör befejeztével térj vissza a bokszutcába!
-
PIROS-SÁRGA CSÍKOS ZÁSZLÓ: A TAPADÁSI VISZONYOK MEGVÁLTOZTAK. Óvatosan haladj, a pálya felülete csúszós lehet (olaj, por stb.).
-
FEKETE ZÁSZLÓ NARANCS KÖRREL: HÚZÓDJON LE! Azonnal hagyd el a versenypályát, állj félre, és lépj a szalagkorlát mögé!
-
KÉK ZÁSZLÓ: Azt jelzi egy adott versenyzőnek, hogy őt előzni kívánja egy nála gyorsabban haladó résztvevő. Adj utat a gyorsabban haladó résztvevőnek, engedd el a téged leköröző versenyzőt!
-
FEHÉR ZÁSZLÓ: A fehér használata jelzi a versenyzőnek, hogy egy sokkal lassabb jármű van a pályának a jelzést követő szektorában.
-
KOCKÁS ZÁSZLÓ: az adott motorozásnak vége. A levezető köröd után térj vissza a depóba.
„Türelmi Idő” rendszabályok: Egyszer figyelmeztetünk, másodszorra kizárunk! Egyszer előfordulhat, hogy valaki a versenydrukk során figyelmetlen. A notórius rendszegőktől azonban másodszori „kihágás” alkalmával elköszönünk. A többiek nyugalma és biztonsága fontosabb.
GY.I.K., azaz összefoglaló gyakori kérdések alapján:
1. Sárga zászlót láttam egy zászlóként lengetve és duplán is lengetve. Mi a különbség és mi a teendő ilyenkor?
Sárga zászló a legfontosabb jelzés egy versenypályán, több formában is találkozhatsz vele az alábbiak szerint:
- A rajtrácson soronként bemutatva: a versenyfutam rajtja késik (start delayed).
- Egy sárga zászló a sportbírói poszton bemutatva: veszély a versenyző előtt a pályatest közelében.
- Két sárga zászló (dupla sárga zászló) a sportbírói poszton bemutatva: veszély a versenyző előtt a pályatesten, a pályatest részben vagy egészében el lehet torlaszolva.
- A pályainspekciós kör során sárga zászlót kell lengetni minden sportbírói poszton, jelezve az edzések és versenyfutamok során alkalmazott zászlójelzések pontos helyét.
A versenyzőknek lassítaniuk kell, illetve fel kell készülniük a megállásra is. Az előzés tilos addig a pontig, ahol zöld zászlót mutatnak. A fenti szabályok megsértése esetén a versenyző a következő büntetéssel sújtható! Amennyiben a versenyző a sárga zászlójelzésnél előz, de felismerve a szabálysértés tényét, kezét felemelve maga elő engedi a megelőzött versenyzőt vagy versenyzőket, nem szabnak ki rá büntetést.
2. Mi a teendőm, ha minden poszton és a rajtvonalon is piros zászlót látok?
- A versenyfutam vagy edzés megszakítva.
- A versenyzőknek csökkentett sebességgel vissza kell térniük a bokszutcába.
- Figyelj a biztonságos de dinamikus haladásra, hiszen a versenypályán veszélyhelyzet is lehet, minél előbb lejöttök a pályáról, annál előbb kaphat segítséget bajbajutott társatok!
3. Kék zászlót látok versenyen. Mi a teendőm, ha én vagyok a lassabb pilóta?
- Hamarosan gyorsabb versenyző előzi meg az adott versenyzőt.
- Edzésen az adott versenyzőnek nyomvonalát tartva fokozatosan lassítania kell, hogy az előzést lehetővé tegye.
- Versenyfutam során csak lekörözés esetén használható. Az adott versenyzőnek a lehető legkorábban el kell engednie az őt leköröző versenyzőt vagy versenyzőket.
- Amennyiben versenyzők csoportja kerül lekörözésre egy vagy több versenyző által, és a lekörözendő csoport számára a kék zászló bemutatásra kerül, a lekörözendő csoport tagjai között az előzés tilos egészen addig, amíg az őket leköröző versenyző vagy versenyzők be nem fejezik a lekörözést.
4. Edzést megszakították egy bukás miatt? Mi a teendőm?
- Edzés megszakítása esetén valamennyi versenyzőnek vissza kell térnie a boxutcába.
5. Mikor előzhetek a sárga zászlós jelzést követően?
- Sárga zászló esetén TILOS előzni. Csak azután kezdeményezhetsz előzést, ha a következő szektorban a zöld zászló feloldja a veszélyhelyzetet.
6. Megállhatok-e a versenypályán, ha a gépemen műszaki hibát észlelek?
- Nem. Egyedüli megengedett megállás versenypályán, ha az edzés leintését követően biztonságos körültekintéssel rajtpróbát végzel.
- Műszaki hiba esetén a lehető legrövidebb úton félre kell állnod a pályatestet elhagyva, biztonságos részre.
7. Vehet-e igénybe külső segítséget egy versenyző versenypályán?
- Nem. Kivéve a sportbíró segítsége bukás vagy műszaki hiba esetén.
- Azaz soha nem állhatsz meg segíteni egy társadnak, arra ott van a szakszemélyzet, akik vigyáznak rá!
8. Boxutcába menetiránnyal szemben begurulhatok-e a motorral?
- Nem.
- Boxutcában vagy versenypályán semmilyen körülmények között sem szabad menetiránnyal szemben motorozni.
9. Olyan gyakran látok zöld zászlót a pályán. Mikor mire kell figyelnem?
- Mindig szabad utat jelöl.
- A pálya veszélytól mentes.
- Feloldja a sárga zászló előzési tilalmát.
- A pályára lépés első körében látott zöld is ezt tudatja veletek!
10. A verseny végén a célegyenesben egyszerre láttam a kockás és a kék zászlót lengetve. Ez mit jelent?
- A futam leintésekor a versenyben vezető pilóta előtt közvetlenül egy vagy több lekörözött versenyző érkezik a célvonalhoz. A kockás zászló a győztesnek szól, míg a lekörözötteknek biztonságos, szabad utat kell hagyniuk számára
11. Mit jelent a korai rajt?
-
Korai rajtot követ el a versenyző, amennyiben a piros fény kialvása előtt előrefele mozog motorjával.
-
A korai rajtot elkövető versenyző a nálunk megszokott gyakorlatban időbüntetést kap
12. Versenyzői eligazításon muszáj részt vennem?
- IGEN, személyesen és pontosan!
13. Milyen jelzésre rajtolunk a versenyeken?
- A rajtlámpán meggyullad a piros fény, majd 2 és 5 másodpercen belül kialszik, jelezvén a versenyfutam rajtját.
- Zöld lámpa NINCS!
- Rajtrácsra érkezéskor a lámoa “vak”, azaz nem világít!
14. Sárga piros csíkos zászlónál lehet előzni?
- Igen
- Az eső kivételével bármely más okból megváltozott tapadási viszonyok az adott szektorban (olaj, por stb.)
- Sárga-piros csíkos és fehér alapon átlós piros csíkos zászlót együtt látod az már esőt jelez az adott szektorban.
15. A rajtrácson állok és műszaki hibát észlelek, nem fogok tudni rajtolni. Mit tegyek?
- Maradj ülve a motorodon és határozott kézfeltartással, integetéssel jelezd a problémát, hogy a rajtot megszakítsák, késleltessék, amíg biztonságba nem kerülsz.
16. Van sebességkorlátozás egy versenypályán?
- Igen. Boxutcában 60 km/h, depóban 30 km/h
17. Vissza gurulhatok-e szépen lassan a boxutcába, ha olyan problémát észlelek a verseny alatt, ami miatt fel kell adnom azt?
- NEM.
- A lehető legrövidebb úton félre kell állnod és biztonságos helyre kell menned.
- Előfordulhat, hogy műszaki hibád során olajat hagysz a versenypályán. Ha beporoszkálsz a hibás motorral, végigolajozhatod a pályát.
- A lelassult versenyző nagy veszély a mögötte gyorsan érkezőknek, ezért sem szabad beporoszkálnod!
18. Használhatok kamerát a motorozás alatt?
- Igen, de csak a motorodon, a testeden soha.
- A motorra szerelt kamera nem nyúlhat túl az idomon, illetve be kell mutatnod gépátvételen is!
19. Elestem, de megúszta a motor és én is. Visszamehetek a pályára még az adott napon?
- Igen, de csak ha a motorodat a műszaki gépátvevő, téged pedig egy illetékes doki vagy enyhébb esetben a versenyigazgató megvizsgált!
Dióhéjban ennyit kell szem előtt tartani minden pályázónak.
Gyertek bátran, segítünk mindenben!
Ne kockáztass az utcán, motorozz pályán!