Akár motorral, akár autóval merészkednél a versenypályára, az “elsőbálozás” mindig izgalommal jár. Hogyan kezd el, mire figyelj? Íme a részletek kezdőknek és rutinos pályalátogatóknak egyaránt, a 2019-es aktualitásokkal kiegészítve. Alapvetően a motorosokra sarkítjuk ki ezt a hírt, de a cikk végén az autósoknak is adunk jó pár támpontot.

 

Bevezető:

Kedves Motoros és Autós Barátaink! Mikor pályára hajtunk, közös érdekünk, hogy biztosak lehessünk benne, hogy nem csak a saját gépünk, de a többi velünk sportoló társunk „vasa” is megbízható és biztonságos állapotban van és mindenki betartja a pályamotorozás vagy a pályaautózás előírt feltételeit, szabályait. Összeírtunk ezért egy rövid technikai szabályzatot és egy házirendet. Kérjük, hogy aki komolyan gondolja a pályázást és szeretne velünk edzeni, ezek az előírások szerint készítse fel a motorját / autóját a szezonra és olvassa át, tartsa be a szabályokat. Felhívom figyelmeteket, hogy ezek a szabályok olyan előírásokat, módosításokat és viselkedési rendet tartalmaznak, amik kizárólag a biztonságot szolgálják és Titeket, résztvevőket védenek! Nem bonyolult szankciók, hanem tippek és javaslatok egy élvezetesebb és biztonságosabb szabadidő eltöltés kedvéért!

Letölthető segédletek:

  • Pályarajzok: ITT
  • Időbeosztás: ITT
  • Zászlójelzések: ITT
  • MAMS alapkiírás: ITT
  • Licenc kérdések: ITT
  • Oktatások: ITT
 

Az előírások betartásának ellenőrzése érdekében minden résztvevő köteles az adott pályanapon az első pályára menetel előtt egy úgynevezett „gépátvételen” bemutatni a motorját / autóját, illetve a bukósisakját a Technikai Ellenőrnek. Ha ezen a gépátvételen vagy akár már az edzéseken vagy a versenyen egy Műszaki/Technikai Ellenőr bármilyen hibát észlel valamelyik versenyző motorján / autóján, ami veszélyt jelenthet a résztvevőre saját magára vagy versenyzőtársára, azonnal kizárhatja azt a rendezvényen való részvételből. Ugyan úgy kizáráshoz vezet az is, ha nem tartod be a viselkedési rendet vagy nem megfelelő a védőruházatod.

Legyen még biztonságosabb a motorsport! Lássuk hogyan készítsd fel magad és a motorodat te is a 2019-es szezonra! Ha valamelyik előírás nem teljesen egyértelmű vagy nehezen tudod csak kivitelezni, gyere el nyugodtan és a helyszínen segítünk! Szigorúságunk fokát „Türelmi Idő” kifejezéssel jelöltük az egyes kategóriák alján!

Kezdjük a saját védelmeddel: védőfelszerelés és bukósisak

  1. A versenyzőknek direkt gyorsasági motoros felhasználásra gyártott védőfelszerelést kell viselniük, külön bőr vagy egyéb protektorral felszerelve a fontosabb pontokon, mint térd, könyök, váll, csípő, hát!

    Magyar Kupa részvétel esetén kizárólag egyrészes verseny bőr overál az elfogadott!

  2. A versenyzőknek direkt gyorsasági motoros célra gyártott csizmát és kesztyűt kell viselniük, mely a ruhával kiegészülve a nyaktól lefelé teljes védelmet biztosít. 

  3. Bőrhelyettesítő anyagok használata csak akkor megengedett, amennyiben a technikai igazgató ellenőrizte és engedélyezte azt, ezért, ha ilyen ruházatod van, kérlek azt is mutasd be a gépátvétel során!

  4. A gerincvédő használata kötelező!

  5. Kemény mellkas-protektor ajánlott!

  6. A versenyzőknek jó állapotú, sérülésmentes bukósisakot kell viselniük, mely méretben tökéletesen illeszkedik és megfelelően rögzíthető. Dupla „D” gyűrűs rögzítés nyomatékosan ajánlott! Csatos, gyorskioldós rögzítés csak akkor megengedett, ha a technikai igazgató ellenőrizte és engedélyezte azt! 

    Magyar Kupa részvétel kizárólag „D” gyűrűs rögzítésű sisakban

  7. A bukósisakoknak teljesen zártnak kell lenniük és meg kell felelniük az elfogadott nemzetközi szabványoknak.

  8. A bukósisak plexijének szilánkmentes anyagból kell készülnie és sérülésmentesnek kell lennie. Az eldobható plexi-fólia (TEAR-OFF) engedélyezett 

  9. Bármilyen, a versenyző védőfelszerelésének alkalmasságát, állapotát illető kérdésben a Technikai Igazgató hivatott dönteni. Döntése meghozatala előtt a rendezvény szervezőjével köteles egyeztetni

„Türelmi Idő” ruházat: A megfelelő védőfelszerelés életet ment! Ezért a ruházatban szigorúak leszünk, ha nem felel meg a biztonsági előírásoknak, akkor sajnos nem engedhetünk pályára!

A motorodra vonatkozó biztonsági előírások: kötelező és opcionális átalakítások:

Utcai, hobbi-pályázóknak az első alkalommal a helyszínen segítünk, ne rettentsen el senkit ez a pár biztonsági beavatkozás! 

  1. Az olajbetöltő és leeresztő csavarokat dróttal kell rögzíteni. 

  2. Hűtőfolyadékként csak tiszta vagy desztillált víz engedélyezett, adalékként használható a hivatalos gyártó által előállított kenést biztosító adalék. Fagyálló folyadék nem használható, mivel a pályára kerülve csúszik!

  3. A kipufogórendszernek hangtompító dobbal kell rendelkeznie.

  4. Minden motornak két egymástól függetlenül működő fékrendszerrel kell rendelkeznie. Azaz mind az első, mind a hátsó féked határozott nyomásponttal, tökéletesen működjön!

  5. Tilos bármiféle veszélyes, hegyes, sérülést okozó tárgynak vagy éles saroknak kilógnia a motorodról. A kormányvégnek zártnak kell lennie. 

  6. A féknyerget rögzítő csavarokat biztosítani kell például az erre a célra megfelelő csavarrögzítővel. Utcai, Hobbi-pályázóknak a helyszínen segítünk! 

  7. A közép- és oldalállványokat át kell vizsgálnod! Véletlenül semmilyen körülmények között nem nyílhat le!

    Magyar Kupa részvétel esetén a közép és oldalállványokat le kell szerelned

  8. A visszapillantó tükröket el kell távolítani vagy le kell ragasztani / fedni. 

  9. Fényszórót, irányjelzőket, stb. el kell távolítani vagy le kell ragasztani / fedni, szilánkosodás ellen biztosítani kell.

  10. A gázmarkolat elengedése esetén automatikusan vissza kell térnie zárt állásba. 

  11. A kormányon kötelező pirossal jelzett, működő vészleállítónak kell lennie. 

  12. „Monyák” dolgok ne legyenek a motorodon, azaz általánosságban csak motor alkatrészek alkalmazhatóak (pl. fékkar, műszerfal). 

  13. Minden alkatrésznek megfelelően rögzítettnek kell lennie. Nem „lafoghat, lötyöghet semmi és egyetlen alkatrész sem lóghat túl a kormány szélességén.

  14. A kormányod, fékkarod nem akadhat el az idomban vagy a kormánygátlóban. Végállástól végállásig szépen ki kell, hogy tudd fordítani. Kormányvégállásokban a kezelőszerveket akadálytalanul használni lehessen.

  15. Nem folyik, nem csöpög semmi! Minden csavart vizsgálj át! Legyenek rendben a tömítéseid, a csavarokat húzd nyomatékra. Nem jó ha a pályán elveszik valami. Amellett, hogy balesetveszélyes, oda a versenyed, a szórakozásod is arra a napra.

  16. Biztonsági okokból, gyári vagy egyéb erős anyagból készült láncvédő használata kötelező, amit csavarkötéssel kell rögzíteni a lengővillához, mely megakadályozza bármely testrész becsípődést a lánc és a hátsó lánckerék közé.  Ezen eszköznek az élei lekerekítettnek kell lennie, nem lehet éles, hegyes kiálló része. 

  17. A váznak teljesen gyári állapotúnak kell maradnia a biztonság érdekében. A váz oldalai be lehetnek fedve védelmet szolgáló műanyag, vagy kompozit (üvegszál erősítésű) anyaggal. A vázhoz hozzáadni vagy eltávolítani részeket sem hegesztéssel sem egyéb megmunkálással nem megengedett. 

  18. Az idomok, első sárvédő kicserélhetők, az eredetivel egyező másolattal. A hasidomot úgy kell kialakítani, hogy műszaki hiba esetén képes legyen megtartani az esetlegesen kifolyó motorolaj és/vagy hűtővizet. Minden éles, hegyes kiálló élet le kell kerekíteni.

  19. Sisak és csomagrögzítő kampókat távolítsd el! 

  20. Első és hátsó lámpák, irányjelzők eltávolíthatóak, ez rajtad áll. A keletkező nyílásokat azonban le kell fedni a megfelelő anyaggal. Nincs szükséged rendszámtábla-tartóra, utas lábtartókra, utas kapaszkodókra, bukócsőre, közép- és oldal állványra. Ha nem használod utcán a motort, ezeket jobb ha leveszed.

    Magyar Kupa részvétel esetén a lámpákat, irányjelzőket el kell távolítanod 

  21. Technikai Igazgatónak joga van elutasítani a szerinte nem megfelelő műszaki állapotban lévő motorkerékpárt. Döntése meghozatala előtt a rendezvény szervezőjével köteles egyeztetni

„Türelmi Idő” motorod technikai előírásaira: Egyszer figyelmeztetünk és segítünk, viszont ha a legközelebbi pályanapra sem teszed meg a szükséges átalakításokat, másodszor már nem engedhetünk pályára. A türelmi engedmény a kiegészítő átalakításokra vonatkozik, mint például az olajleeresztő ledrótozása vagy a láncvédő felszerelése. Természetesen nem vonatkozik a balesetveszélyt előidéző hibákra, mint a rossz fék, olajfolyás stb. 

Tapadás: használható gumiabroncsok 

  1. A rendezvényen és versenyen való részvételnek gumiabroncs márkára, mintázatra vagy típusra való kikötése NINCS.

  2. A gumikat ennek ellenére felmenetel előtt ellenőrizzük. Csak kifogástalan állapotú gumival biztonságos a motorozás!

  3. Esőgumikat csak abban az esetben lehet és kötelező is használni miután a pályabíró „WET”-nek nyilvánította a versenyt illetve edzést. 

  4. Gumimelegítők használata engedélyezett, sőt ajánlott. 

„Türelmi Idő” gumik: Természetesen hibás vagy teljesen elkopott gumival nem engedünk pályára. Ennél a témánál ezért inkább tanácsadásról, mint szigorról beszélhetünk. A különböző guminyomásokról, ideális keverékekről kérdezd nyugodtan oktatóinkat vagy a gépátvevőt!

 

Azonosítás: rajtszámok és hátterek

  1. A szervezőtől kapott adott napra érvényes rajtszámot a fejidom közepén, vagy kissé valamelyik oldalra eltolva jól láthatóan, sérülésmentesen kell elhelyezni a motoron.

  2. A csoportbeosztásodnak megfelelő matricát a sisakod jobb oldalára, jól látható helyre ragaszd!

  3. Ugyan abból a rajtszámból egyet-egyet a motorkerékpár mindkét oldalán az oldalidom hátsó alsó részén is el lehet helyeznie a versenyzőnek opcionálisan. Ennek a számnak ugyanolyannak kell lennie, mint az első rajtszámnak, amit a szervezőtől kapsz! A számnak tisztán láthatónak kell lennie a nézők és a pályabírók számára is.

  4. Egy motorkerékpáron nem szerepelhet egyidejűleg több szám vagy csoport azonosító matrica!

  5. Technikai Igazgatónak joga van elutasítani a szerinte nem megfelelő rajtszámot.  Döntése meghozatala előtt a rendezvény szervezőjével köteles egyeztetni

„Türelmi Idő”: Ezt a kérdést szigorúan vesszük, ezért ha nem szeded le otthon a régi rajtszámokat a motorról, bizony a helyszínen le kell vakargatnod őket.

 

Rend a lelke mindennek: Betartandó viselkedési rend a pályán

  1. Csak az léphet pályára, aki a helyszínen beregisztrál a rendezvényre és aláírja a szükséges felelősség nyilatkozatot.

  2. A versenypályán a forgalom egyirányú, az óramutató járásával megegyező. Haladásra a pálya teljes szélessége használható, előzni mindkét oldalról lehet.

  3. A pályát többen használják egy időben. Egy nyílt nap nem versenyzés, hanem szabad motorozás. Fokozottan figyelni kell az alacsonyabb sebességű motorkerékpárokra.

  4. Kerülni kell a kiszámíthatatlan irányváltásokat, a cikcakkban való közlekedést.

  5. A pályán megállni tilos! Ha nem tudsz eljutni a bokszutcáig a motorkerékpárral, meg kell próbálni elhagyni a versenypályát valamelyik korlátmegnyitásnál. Ha ez sem sikerül, a versenypályától a lehető legtávolabb le kell állítani a motorkerékpárt, és a szalagkorlátot átugorva meg kell várni a műszaki mentést.

  6. Ha hátra kell hagyni a motorkerékpárt, soha ne fordíts hátat az érkezőknek, minden esetben a közeledő motorkerékpárokat kövesd figyelemmel! 

  7. A bokszutcában a megengedett maximális sebesség 60 km/h. Csak a menetiránynak megfelelően szabad közlekedni.

  8. A bokszutca belső, úgynevezett gyors sávjában parkolni tilos!

  9. A versenypályára felhajtani csak a bokszkijárati lámpa zöld jelzésénél, a kapuban álló sportbíró engedélyére szabad.

  10. A bokszkijáraton kihajtó új pályázó alkalmazkodik, semmiképpen ne zavard a már pályán közlekedőket!

  11. Az első, “bemelegítő” körödben is ritmusosan, kiszámíthatóan, lendületesen közlekedj! 

  12. A pálya elhagyását az ideális ív időben történő elhagyásával és kézfenntartással jelezd!

  13. A bukótereket tilos előnyszerzésre, előzésre használni, illetve a kanyart levágni. Ha elhagyni kényszerülsz a pályát, óvatosan, a kellő körültekintéssel térj vissza.

  14. Kiszámítható íveken motorozz. Mindig a hátul jövő gyorsabb motoros alkalmazkodik, azaz ne válts hirtelen ívet elengedés céljából.

  15. A versenypályán bekövetkezett esetleges balesetek megítélésénél nem a közúti közlekedésre vonatkozó szabályok az irányadók. Az ütközések általában versenybalesetnek minősülnek. Ajánljuk kiegészítő biztosítás megkötését.
  16. Minden nyílt napon sportbírók vigyáznak rátok a pálya területén. Zászlókkal jeleznek nektek, ezért a használt jeleket mindenkinek ismernie kell és azok utasítástartalma szerint kell cselekednie a saját és mások biztonsága érdekében: 

Zászlójelzések:

  • SÁRGA ZÁSZLÓ: VESZÉLY, ELŐZNI TILOS! Lassíts, készülj fel a megállásra is! Előzni tilos addig a pontig, amíg zöld zászlót nem mutatnak. 

  • ZÖLD ZÁSZLÓ: A PÁLYA MINDEN VESZÉLYTŐL MENTES. 

  • PIROS ZÁSZLÓ: PROGRAM MEGSZAKÍTVA. Lassíts, a kör befejeztével térj vissza a bokszutcába! 

  • PIROS-SÁRGA CSÍKOS ZÁSZLÓ: A TAPADÁSI VISZONYOK MEGVÁLTOZTAK. Óvatosan haladj, a pálya felülete csúszós lehet (olaj, por stb.). 

  • FEKETE ZÁSZLÓ NARANCS KÖRREL: HÚZÓDJON LE! Azonnal hagyd el a versenypályát, állj félre, és lépj a szalagkorlát mögé!

  • KÉK ZÁSZLÓ: Azt jelzi egy adott versenyzőnek, hogy őt előzni kívánja egy nála gyorsabban haladó résztvevő. Adj utat a gyorsabban haladó résztvevőnek, engedd el a téged leköröző versenyzőt!

  • FEHÉR ZÁSZLÓ: A fehér használata jelzi a versenyzőnek, hogy egy sokkal lassabb jármű van a pályának a jelzést követő szektorában.

  • KOCKÁS ZÁSZLÓ: az adott motorozásnak vége. A levezető köröd után térj vissza a depóba.

„Türelmi Idő” rendszabályok: Egyszer figyelmeztetünk, másodszorra kizárunk! Egyszer előfordulhat, hogy valaki a versenydrukk során figyelmetlen. A notórius rendszegőktől azonban másodszori „kihágás” alkalmával elköszönünk. A többiek nyugalma és biztonsága fontosabb.

 

Dióhéjban ennyit kell szem előtt tartani minden pályázónak.

Gyertek bátran, segítünk mindenben!

Ne kockáztass az utcán, motorozz pályán!